Business Model Canvas: de 9 bouwstenen

Het Business Model Canvas brengt met behulp van 9 bouwstenen jouw onderneming in kaart. Je ziet in één oogopslag waar jouw kansen liggen, waar je risico’s zitten en waarop je je verder moet ontwikkelen. Het model kan onder andere helpen bij het maken van een ondernemingsplan. Maak jij al gebruik van dit overzichtelijke model?

Business Model Canvas

1. Key partners

Door samen te werken met de juiste partners zul je sneller je doel kunnen bereiken. Bedenk daarom dus goed met wie je eventueel wil samenwerken en of dit bijdraagt aan het behalen van jouw doelen.

2. Kernactiviteiten

Hier gaat het om de belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Met welke activiteiten lever je echt toegevoegde waarde aan (potentiële) klanten? Op welke manier zorg je dat dit business model gaat werken?

3. Key resources

Key resources zijn de belangrijkste middelen die je nodig hebt om toegevoegde waarde te kunnen leveren. Je kan hierbij denken aan fysieke middelen zoals machines, intellectuele middelen zoals een patent of menselijke middelen. Dit kan soms best een investering zijn.

4. Waardeproposities

Welke toegevoegde waarde levert jouw product of dienst aan jouw doelgroep? Het is belangrijk om aan (potentiële) klanten duidelijk te maken waarin jij anders bent dan de concurrent en welke meerwaarde jij levert. Lever je bijvoorbeeld een uitstekende service, heb je een uniek assortiment of lever je gebruiksgemak?

5. Klantrelaties

Op welke manier heb jij contact met jouw klant en wat doe je eraan om de klant te behouden? Het contact met de klant kan van invloed zijn op hoe de klant jouw onderneming ziet. Probeer de kanalen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, zodat de klant een goede ervaring krijgt bij jouw onderneming.

6. Kanalen

Je kan op verschillende manieren in contact komen met jouw (potentiële) klant. Denk hierbij aan de verkoop-, communicatie-, en distributiekanalen die meerwaarde leveren aan de klant. Hoe weet de (potentiële) klant dat jouw onderneming bestaat? Waar kunnen zij het product kopen?

7. Klantsegmenten

Het bepalen van jouw doelgroep is belangrijk. Aan welke klanten wil je jouw product of dienst aanbieden? Is er behoefte naar jouw product of dienst binnen deze doelgroep? Zonder vraag zul je namelijk niets verkopen. Pas wanneer je weet waar potentiële klanten behoefte aan hebben, kun je hierop inspelen.

8. Kostenstructuur

Wat zijn de belangrijkste kostenposten waar je mee te maken krijgt bij het drijven van jouw onderneming? Dit kunnen vaste kosten zijn, zoals het bedrijfspand. Maar het kunnen ook variabele kosten zijn, zoals de inkoop van producten.

9. Inkomstenstromen

Bij inkomstenstromen geef je aan waar jouw inkomsten vandaan komen. Een klantsegment kan op meerdere manieren inkomsten generen en dus meerdere verdienmodellen hebben. Het is slim om te onderzoeken wat jouw klanten bereid zijn om te betalen voor een product of dienst.

ZZPNed.nl

ZZPNED.nl is een platform voor startende en doorstartende ondernemers. Onze missie? Je voorbereiden op het ondernemerschap zodat je beter kunt ondernemen én succesvoller wordt! Maar ook jouw opdrachtgever geven we de nodige informatie en bieden we dé plek om jou te vinden.

Contact opnemen

ZZPNED
Molenwerf 48
1911 DB Uitgeest
info@zzpned.nl