Marktonderzoek: een stappenplan voor zzp’ers

Als startende zzp’er is het belangrijk om goed jouw markt en branche in kaart te hebben. Je zult dus een marktonderzoek moeten uitvoeren. Met behulp van dit stappenplan willen wij jou hierbij helpen!

Denk eraan om het marktonderzoek kort en bondig te houden, zodat je voor jezelf een goed overzicht kan creëren. Bedenk eerst goed welk specifiek probleem je wil oplossen of waarover je meer te weten wil komen.

Stappenplan marktonderzoek

1. Klantonderzoek

Hierin maak je een analyse van jouw potentiële klanten. Bedenk eerst aan wie je toegevoegde waarde wil leveren. Probeer zo specifiek mogelijk jouw doelgroep in beeld te krijgen. Wat heb je aan deze doelgroep te bieden? Hoe vaak nemen klanten jouw product af? Is het product noodzakelijk? Bedenk ook waar je vooral actief wil zijn. Wil je jouw producten en/of diensten alleen bij jou in de buurt leveren, of toch door het hele land? Met behulp van bijvoorbeeld een vragenlijst van maximaal 10 gerichte vragen kun je een beeld krijgen van de markt. Je kunt personen interviewen die relevant zijn voor de hele markt waarin jij je wil gaan begeven.

2. Brancheonderzoek

In deze stap wil je te weten komen wat de gemiddelde omzet is in jouw branche, wie jouw belangrijkste concurrenten zijn, hoe de producten en/of diensten bij de klant komen, en welke ontwikkelingen en verwachtingen er spelen in de branche. Deze informatie kun je bijvoorbeeld vinden bij het Handelsregister, de KvK, en het CBS.

3. Omgevingsanalyse

Met een omgevingsanalyse breng je de kansen en bedreigingen van jouw omgeving in kaart. Om een beter beeld te krijgen is het ook slim om jouw sterke en zwakke kanten te weten. Je kunt ervoor kiezen om een SWOT-analyse te maken. Hiermee breng je jouw sterke punten (Strengths) , zwakke punten (Weaknesses), kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) in kaart. Hoe wil je op deze punten inspelen? Met welke sterktes kun je kansen pakken? Welke situaties moet je proberen te vermijden? Kun je de bedreigingen minimaliseren? Een handige gratis tool van de KvK is de locatiescan, hiermee kun je de klanten en concurrenten van jouw omgeving ontdekken.

4. Klanttevredenheid

Indien je al klanten hebt, dan kun je een klanttevredenheidsonderzoek houden. Wat zijn hun ervaringen met jouw product of dienst? Wat zijn hun wensen? Hoe kun je jouw product of dienst optimaliseren? Met tevreden klanten is de kans op nieuwe klanten natuurlijk groter.

5. Imago

Onderzoek of het imago wat jouw (potentiële) klanten van jou hebben klopt met het imago dat je wenst uit te stralen.

6. Conclusie

Tot slot kun je voor je zelf nog in het kort je conclusie trekken uit dit marktonderzoek. Was dit wat je al verwachtte? Of heb je nieuwe bevindingen opgedaan?

 

Indien je liever zelf geen marktonderzoek doet, dan kun je dit uiteraard ook uitbesteden.

 

ZZPNed.nl

ZZPNED.nl is een platform voor startende en doorstartende ondernemers. Onze missie? Je voorbereiden op het ondernemerschap zodat je beter kunt ondernemen én succesvoller wordt! Maar ook jouw opdrachtgever geven we de nodige informatie en bieden we dé plek om jou te vinden.

Contact opnemen

ZZPNED
Molenwerf 48
1911 DB Uitgeest
info@zzpned.nl